معرفی انواع کنتور گاز

معرفی انواع کنتور گاز

– کنتور گاز دیافراگمی

این مدل یکی از معمول ترین کنتورهای گاز می باشد که در بسیاری از صنایع کوچک و مناطق مسکونی نصب می شود. در کنتور، دو یا چند محفظه ی بیشتر با دیافراگم های محرک ساخته می شود. با جریان گاز هدایت شده توسط شیرهای داخلی، محفظه ها به طور متناوب از گاز پر و خالی می شوند که باعث تولید یک جریان دائم در کنتور می شود. هرچه دیافراگم ها باز تر می شوند، اهرم های متصل به میل لنگ حرکت خطی دیافراگم ها را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل می کند که عنصر صلی جریان می باشد. این شفت می تواند مکانیزم شمارش کیلومتر را اجرا کند و یا می تواند پالی های الکتریکی را برای کامپیوتر تولید کند. کنتورهای گاز دیافراگمی از نوع جابه جایی مثبت می باشند.

۲- کنتور گاز چرخشی (روتاری)
کنتور گار روتاری ابزار آلات دقیق ماشینی هستند که قابلیت اندازه گیری حجم و فشار بیشتری را نسبت به کنتورهای دیافراگمی دارد. در داخل کنتور دو شکل شبیه به عدد “۸” وجود دارد که مربوط به روتور ها می باشد (که به عنوان پروانه یا پیستون ساخته می شود) ، که در تراز دقیقی می چرخند. در هر چرخش، روتور ها مقدار گاز مشخصی را از کنتور حرکت می دهند. اصل ملیاتی در اینجا بیشتر شبیه به یک دمنده ی ریشه ای می باشد. حرکت چرخشی به عنوان عنصر اصلی جریان عمل می کند و پالس های الکتریکی را برای کامپیوتر تولید می کند و یا با مکانیزم شمارش کیلومتر عمل می کند

۳- کنتور گاز توربینی
کنتور گاز توربینی حجم گاز را از طریق سرعت گاز عبوری از کنتور محاسبه می کند. به دلیل اینکه حجم گاز به این صورت محاسبه می شود، بسیار حائز اهمیت است که شرایط جریانی خوبی داشته باشیم. یک توربین کوچک داخلی، سرعت گاز را اندازه می گیرد که به صورت مکانیکی به کنتور مکانیکی یا الکتریکی فرستاده می شود. این کنتور ها جریان گاز را مختل نمی کنند، اما محدودیت هایی در اندازه گیری دبی های کم گاز دارند.
۴- کنتور گاز اوریفیس

داخل کنتور گاز اوریفیس یک خط لوله مستقیم وجود دارد که دقیقا به عنوان صفحه اوریفیس که موجب افت فشار می شود، شناخته می شود که تا حد زیدی بر روی جریان اثر می گذارد. کنتورهای اوریفیس یک مدل از کنتورهای دیفرانسیلی می باشند که می تواند میزان جریان گاز را با اندازه گیری اختلاف فشار بین جریان طراحی شده و جریان آشفته داخل اتصالات ، محاسبه کند. جهت محاسبه دقیق جریان فشار استاتیک گاز، چگالی، گرانروی و دما باید علاوه بر فشار دیفرانسیلی کنتور اندازه گیری شود. گرچه کنتورهای اوریفیس معمول نمی توانند حجم های بالای جریان را کنترل کنند، اما به دیل نداشتن قطعات متحرک و استفاده آسان از آنها، در صنعت بسیار پر کاربرد می باشند.

۵- کنتور گاز آلتراسونیک (فراصوتی)

کنتورهای گاز فراصوتی بسیار پیچیده تر از کنتور هایی که صرفا مکانیکی هستند می باشند، زیرا این کنتورها نیاز به پردازش و محاسبات دقیق سیگنال ها دارند. کنتورهای آلتراسونیک سرعت حرکت گاز را با اندازه گیری سرعت حرکت صوت از محیط گازی درون لوله محاسبه می کند. انجمن گازی آمریکا نحوه استفاده و نصب این کنتور ها را پوشش می دهد. این انجمن استاندارد محاسبه سرعت صوت را مشخص می کند که با دانستن فشار، دما، و رکیب سرعت صوت گاز را پیش بینی می شود.

مهم ترین مشخصه کنتور گاز آلتراسونیک سرعت متوسط صوت در مسیر های مختلف می باشد. طول هر مسیر به دقت در به دقت در کارخانه اندازه گیری می شود. هر مسیر شامل یک مبدل آلتراسونیک در یک انتها و سنسور در انتهای دیگر می باشد. این کنتور زمانی که پالس به مبدل می رسد صدایی را تولید می کند و زمانی قبل از اینکه سنسور پالس صوتی را دریافت کند را محاسبه می کند. در بعضی از مسیرهایی که به سمت بالا می باشند، مجموع زمان هایی برای بالا رفتن پالس های صوت می تواند به مجموع طول هایی که برای بالا رفتن نیاز است تقسیم می شود تا سرعت متوسط صوت در این مسیرها به دست آید. این سرعت با سرعت صوت در گاز که با سرعت مشخصی در لوله حرکت می کند، فرق دارد. مسیر های دیگر ممکن است یکسان یا مشابه به این مسیر باشند با این تفاوت که پالس های صوت به سمت پایین حرکت می کند. سپس کنتور تفاوت سرعت بین مسیر به سمت بالا و مسیر به سمت پایین را محاسبه می کند تا بتواند سرعت گاز را محاسبه کند. در واقع برای محاسبه حجم گاز عبوری می توان سرعت گاز را محاسبه کرد و از طریق روابطی میزان حجم گاز عبوری را به دست آورد. در این کنتور یک مرحله به سمت عقب تر رفته و ابتدا سرعت صوت را محاسبه می کند و از روی سرعت صوت، سرعت گاز را حساب می کند و از روی سرعت گاز، حجم گاز محاسبه می شود.

کنتورهای آلتراسونیک گران قیمت ولی با بهترین عملکرد بدون وجود هیچ سیالی در مقدار گاز اندازه گیری شده می باشد. به همین دلیل آن ها عمدتا در برنامه هایی با دبی بالا و فشار بالا همانند خط لوله کاربری و یا جایی که گاز همیشه خشک می باشد. دقت در این مرحله بسیار اهمیت دارد چرا که کمی بی دقتی خطرات جبران ناپذیر بسیاری را به همراه خواهد داشت.

نسبت خرابی کنتور آلتراسونیک معمولا بیشتر از هر نوع کنتور گاز طبیعی دیگر می باشد اما صحت و کیفیت کنتور آلتراسونیک بسیار بیشتر از کنتورهای توربینی می باشد. انواع ارزان قیمت کنتور آلتراسونیک به عنوان کنتور حریان کلمپ دار در دسترس می باشد که می تواند برای اندازه گیری جریان در هر قطر لوله بدون اصلاح استفاده شود.

چنین تجهیزاتی بر اساس دو تکنولوژی می باشد:

۱- زمان حمل و نقل و یا زمان به سمت بالا رفتن

۲- ارتباط متقابل

هر دو تکنولوژی شامل مبدل هایی ستند که به آسانی به لوله متصل می شوند و به اندازه سایز لوله طراحی شده اند تا جریان را محاسبه کند. این کنتور ها برای اندازه گیری تقریبا هر گاز خشکی شامل گاز طبیعی، نیتروژن، گاز فشرده و بخار به کار برده می شود. کنتورهای کلمپ دار برای اندازه گیری جریان مایعات نیز به کار برده می شوند.

۶- کنتور گاز کوریلیس

کنتور گاز کوریلیس معمولا یک یا چند لوله با جابجایی طولی یا محور می باشد که برای به لرزه در آوردن فرکانس رزونانس به حرکت در آورده می شوند. این کنتورها هم برای گاز  و هم برای مایعات به کار می روند. زمانی که جریان سیال آرام می باشد، هر دو قسمت بالا دست و پایین دست  با جابه جایی در فاز یکدیگر را به لرزه در می اورند. فرکانس این ارتعاش با چگالی لوله (شامل محتویاتش) اندازه گیری می شود. این امر اجازه می دهد که کنتور چگالی جریان گاز را در زمان واقعی به دست آورد. زمانی که سیال شروع به جریان می کند، نیوری کوریلیس وارد بازی می شود. این نتیجه رابطه بین تفاوت فاز در ارتعاش های بخش بالادست و پایین دست و دبی جریان جرمی سیال موجود در لوله را نشان می دهد. کنترل آنالوگ و محاسبات کنتور کوریلیس تنها با اجزای فیزیکی آن کامل نمی باشد. باید اکچوئیتر، سنسور و المان های الکترونیک محاسباتی در کنتور وجود داشته باشد. کنتورهای کوریلیس می توانند طیف گسترده ای از دبی جریان را تامین و توانایی منحصر به فرد جهت خروجی جریان جرمی دارد که در حال حاضر بالاترین دقت اندازه گیری جریان جرمی را دارا می باشد. از آن جا که این کنتور چگالی جریان را اندازه می گیرد می تواند به میزان دبی جریان گاز در شرایط جریانی پی ببرد. انجم گازی آمریکا دستور العمل هایی را برای دستیابی به نتایج مناسب در هنگام اندازه گیری گاز طبیعی با یک کنتور کوریلیس فراهم کرده است.

نحوه محاسبه ارزش گرمایی

ارزش گرمایی (Heating value)

میزان هزینه گاز مصرفی با توجه ب ارزش گرمایی آن محاسبه می شود. حجم جریان گاز که توسط کنتور گاز فراهم شده است، یک مقدار خواندنی است. حجم گاز ارتباطی به کیفیت گاز و گرمای آن در زمانی که سوزانده می شود، ندارد. مشتریان با توجه به گرمای موجود در گاز قبض می گیرند. کیفیت گاز در هر چرخه صورت قبض اندازه گیری و تنظیم می شود. این حالت با اسم های مختلفی مانندمقدار گرمازایی (calorific value) ، ارزش گرمایی (heating value) و یا مقدار گرمایی (therm value) شناخته می شود.

میزان ارزش گرمایی گاز طبیعی می تواند با استفاده از یک کروماتوگراف گاز فرآیند محاسبه شود که می تواند مقدار هر یک از گاز های زیر را اندازه گیری کند:

  • متان
  • اتان
  • هیدروژن
  • کربن مونواکسید
  • بخار آب

علاوه بر اینف برای تبدیل حجم گاز به انرژی گرمایی باید دما و فشار گاز هم به ملاحظات اضافه شود. اندازه گیری فشار معمولا کار دشواری نیست، کنتور به آسانی بر روی رگلاتور گاز نصب می شود و به دقت فشار را می خواند. سپس مقدار فشار در سیستم قبض دهی وارد می شود. دمای متغیر به آسانی قابل اندازه گیری نیست، اما کنتورهایی برای اندازه گیری دقیق ما طراحی شده است که دما را در یک حد معقول نگه دارد.

نمایشگر کنتور

میزان گاز هر مدل از کنتورهای گاز با نمایشگرهای مختلفی نشان داده می شود. رایج ترین نمایشگرها از عقربه های چندگانه می باشند و یا نمایشگر های دیحیتال شبیه به کیلومتر شمارهای اتومبیل و نمایشگرهای ریموت نیز امروزه رایج شده اند.

دقت کنتور

کنتور ای گاز باید به دقت میزان گاز مصرفی را محاسبه کنند. هر گونه خطا در خواندن مقدار مصرفی گاز به تهیه کننده گاز خشارت وارد می کند و یا مشتری باید بیشتر از قبض پول پرداخت کند. باید در انتخاب محلی که کنتور در ان نصب می شود دقت کرد. هم چنین پروسه گازی باید طبق قوانین باشد و مورد بازرسی قرار گیرد. در انگلستان خطای مجاز برای کنتور های گاز قبل از اعمال دستور العمل تجهیزات اروپایی تولید شده است تنها باید ۲% باشد. بعد از اعمال این دستور العمل ها این خطا تنها باید ۳% باشد. کنتورهایی که دقت آن ها توسط مشتری مورد بحث قرار گرفته باید توسط یک مامور گاز ، کنتور آزمایش و مورد تایید قرار بگیرد. اگر ملاحظه شود که کنتور خارج از محدوده مجاز می خواند، مصرف کننده برای این که کنتورش درست کار نمی کند پول پرداخت کند.

محاسبات اندازه گیری جریان

بر اساس استاندارد بین المللی حاسبات اندازه گیری جریان در کنتور های توربینی، دیافراگمی، روتاری (چرخشی) به این صورت است که مقدار حجم اندازه گیری شده یه مقدار حجم گاز در شرایط پایه اندازه گیری تقسیم می شود. محاسبه این حالت به تنهایی یک نسبت ساده است و اساسا یک روش اصلاح چگالی برای تبدیل کردن حجم گاز در شرایط جریانی و حجم ان در شرایط پایه اندازه گیری می باشد. کنتور های اوریفیس به دلیل استفاده گسترده ان یکی از مدل های رایج می باشد که ویژگی های جریان از طریق یک کنتور خروجی از نزدیک مورد بررسی قرار گرفته است. موسسه گاز آمریکایی با مشکلاتی در اندازه گیری گاز طبیعی در کنتور اوریفیس مواجه است، که در این خصوص الگوریتم هایی برای محاسبه جریان گاز طبیعی بر اساس فشار دیفرانسیلی، فشار استاتیکی و دمای گاز با ترکیبات شناخته شده بیان کرده است.

استاندارد های سایز اتصال دنده ای

سایز اتصال در کنتور های گاز مسکونی، صنعتی و بازرگانی استاندارد های خاص خود را دارد. کنتور گاز به لوله کشی مشتری از طریق گردنه و مهره وصل می باشد که مجموعه ای از سایزهای دنده ای را در بر می گیرد.این سایز های دنده ای معمولا بر اساس مقدار گاز عبوری از لامپ های گازی مثل لامپ نامگذاری شده اند. سایز های دنده ای حدود ۱/۱۶ اینچ می باشد که برای سایز های بزرگتر از این مقدار بر اساس استاندارد NPT به منظور بسته شدن مناسب آن ها با قطر داخلی مهه تولید می شود.

کنتور های گاز با کیفیت در گروه بازرگانی i-9 با قیمتی مناسب به فروش می رسد. در صورتی که قصد خرید دارید، با ما تماس گرفته و اطلاعات بیشتر را از همکاران ما دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت ویستاتمام حقوق مادي و معنوي اين وب سايت محفوظ و متعلق به شرکت پویا مبین زاگرس با نام تجاري “پـویـا مـبیـن” ميباشد | www.pmzagros.com ©۲۰۱۸

تماس باما